Η Γιολάντα Μαρκοπούλου είναι σκηνοθέτρια που δημιουργεί διαθεματικά έργα, εστιάζοντας στη χρήση συγκεκριμένων τοποθεσιών και του δημόσιου χώρου. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από είκοσι παραστάσεις και ταινίες μικρού μήκους. Το 2007 ίδρυσε το ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ, έναν συλλογικό χώρο τέχνης στο κέντρο της Αθήνας, όπου πραγματοποιήθηκαν πολλές παραστάσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Μεταξύ άλλων, η θεατρική ομάδα προσφύγων και μεταναστών Station Athens δημιουργήθηκε εκεί. Η παράσταση «Είμαστε οι Πέρσες!» (Φεστιβάλ Αθηνών, ISPA – Νέα Υόρκη, Διεθνές Θέατρο Φινλανδίας, mind the fact festival) παρουσιάστηκε διεθνώς, ενώ η site-specific περιπατητική περφόρμανς «Ε_ΦΥΓΑ» (που παρουσιάστηκε αρχικά στο ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ) εντάχθηκε στο πρόγραμμα της διοργάνωσης Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με την οποία η Μαρκοπούλου διατηρεί σταθερή καλλιτεχνική συνεργασία έως το 2023. Στο Φεστιβάλ Συνοικισμός 2019 στην Ελευσίνα, παρουσίασε το «Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία». Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο στάδιο της προ-παραγωγής για την ολοκλήρωση της τριλογίας με την παράσταση «Ε_ΦΥΓΑ Πόντος». Οι μικρού μήκους ταινίες της «Οι πυραμίδες της Αθήνας» και “It’s OK, My Friend!” φιλοξενήθηκαν σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Βρίσκεται επίσης στο στάδιο της παραγωγής του δημιουργικού ντοκιμαντέρ “Station Athens” (βραβείο Agora Lab 2021, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης), ενώ μόλις ολοκλήρωσε την 360 VR ταινία και διαδραστική περφόρμανς “White Dwarf» (2022) εγκαινιάζοντας τον χώρο του Immersive – all around cinema στο 63o Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Η επόμενη διαδραστική VR ταινία της με τίτλο «Paradise Lost» βρίσκεται στο στάδιο της προ-παραγωγής με συμμετοχή στο Pitching Forum του 25ου Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Η επόμενη διαδραστική 360 VR ταινία της με τίτλο «Οδός Καππαδοκίας» βρίσκεται στο στάδιο της προ-παραγωγής. Έχει εργαστεί σε πλήθος θεατρικών παραγωγών και διαθεματικών πρότζεκτ, συμπεριλαμβανομένων των “Tejas Verdes”, “La Tierra”, “Shoot-Get-Treasure-Repeat”, «Κόντρα στην πρόοδο», «1911» (ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ), «Στο Άλσος των Σεμνών» (Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Δράματος, Δελφοί), “Musicosmos” (Big Bang Festival, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2016), «Θάλαμος αρ. 6», «Οι Εμιγκρέδες» (Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, 2014-2016), “Traces” (Dome Event, Μπιενάλε της Αθήνας, 2016), “EROICA” (Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, 2018-2019) και “Multiverso” #1 & #2 (mind the fact festival, 2020· Re-Fest, SeoulArts & La MaMa, Νέα Υόρκη, 2021). Έχει συν-σκηνοθετήσει τις παραστάσεις «Ο παίκτης, εγώ» (Reload Festival, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2016) και «Ρουλέτενμπουργκ» (mind the fact festival, 2017) του θεατρικού εργαστηρίου The Gamblers, στο οποίο συμμετείχαν άντρες που είχαν υπάρξει εθισμένοι στον τζόγο. Ως συν-ιδρύτρια του mind the fact, μιας πολιτιστικής πρωτοβουλίας που φιλοδοξεί να παρουσιάσει «αληθινές ιστορίες με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους που τις έζησαν», έχει συν-επιμεληθεί δύο φεστιβάλ, το 2017 και το 2020. Μέσω της εταιρείας της Polyplanity Productions αναλαμβάνει μεγάλες θεατρικές παραγωγές, όπως το “The Walk” (Good Chance Theater, παραγωγοί: Stephen Daldry, Tracey Seaward και David Lan, Ηνωμένο Βασίλειο, 2021), και άλλα πρότζεκτ ως δημιουργική παραγωγός και καλλιτεχνική συνεργάτιδα. Το 2011 ήταν υποψήφια για το θεατρικό βραβείο Ελευθερία Σαπουντζή. Συμμετείχε ως μέντορας στο Atelier for Festival Managers δύο φορές, καθώς και σε άλλα διεθνή συνέδρια για τις τέχνες και το θέατρο. Έχει σπουδάσει κινηματογράφο στο Boston University College of Communication.