Πέντε ταινίες φτιαγμένες από γυναίκες αλλά όχι μόνο για γυναίκες, κατάμεστες αίθουσες στις προβολές και παθιασμένες συζητήσεις για το θέμα της ποσόστωσης σαν εργαλείο για την επίτευξη του 50/50 ήταν με δυο λόγια αυτό που συνέβη κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης 50/50 Ισότητα ΚΑΙ στον Κινηματογράφο, στις 7-9 Απριλίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Επίσημη προσκεκλημένη του τριημέρου ήταν η Σουηδέζα Film Commissioner Ηelen Ahlsson, παραγωγός, σκηνοθέτης και μητέρα τριών παιδιών. Έξυπνη, χαριτωμένη, πολύπλευρη, μαχητική με το γάντι, έτοιμη να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις, κέρδισε το κοινό και η κουβέντα μαζί της δεν έλεγε να τελειώσει, με γυναίκες και άντρες να τη βομβαρδίζουν με ερωτήσεις και απόψεις. Super-hot αποδείχτηκε το θέμα «50/50 Ισότητα ΚΑΙ στον Κινηματογράφο.»
Δύο πρώτες προβολές
Δύο από τις ταινίες ήταν πρώτες προβολές στην Ελλάδα με αποτέλεσμα να αυξήσουν κατακόρυφα το ενδιαφέρον του κοινού για όλο το αφιέρωμα.
Η πρώτη ήταν το PURE (2010) από τη Σουηδία με την βραβευμένη με Όσκαρ Αλίσια Βικάντερ και ένα ανατρεπτικό τέλος που άναψε μεγάλη κουβέντα μετά την προβολή.
Η δεύτερη ήταν το LIPSTICK UNDER MY BURKHA (2016) από την Ινδία, απαγορευμένη στη χώρα της αλλά με διεθνή επιτυχία. Πρωταγωνίστριες τέσσερις γυναίκες διαφόρων ηλικιών που με απόγνωση αλλά και χιούμορ παλεύουν να ακουστούν καθώς και να ανατρέψουν τα κλισέ γύρω τους αλλά και μέσα τους.
Το LIPSTICK UNDER MY BURKHA προβλήθηκε την Κυριακή το βράδυ 9 Απριλίου, η τελευταία ταινία του αφιερώματος, με την αίθουσα τόσο γεμάτη που ο κόσμος καθόταν στο πάτωμα ή παρακολούθησε την ταινία όρθιος. Η ταινία άρεσε πολύ. Ευχόμαστε σύντομα να βρει διανομή στη χώρα μας. Το παλεύουμε.
Ποσόστωση ή όχι
Στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης την Παρασκευή 7 Απριλίου, η Έλεν μίλησε για το πώς στη Σουηδία έχουν πετύχει το 50/50 στον κινηματογράφο χωρίς να έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει το εργαλείο της ποσόστωσης. ”Απείλησαν” με ποσόστωση αλλά δεν την επέβαλλαν.
Η Έλεν μίλησε για το πόσο σημαντικό είναι να δημιουργείται συνείδηση για τις κρυφές δομές που αποκλείουν τις γυναίκες από τα κέντρα αποφάσεων και φυσικά από τη δημιουργία στο σινεμά. «Χρειαζόμαστε γυναίκες σεναριογράφους και σκηνοθέτες όχι μόνο παραγωγούς» ήταν το μότο της και ανέλυσε τους τρόπους και τις τεχνικές με τα οποία αυτό μπορεί να επιτευχθεί. Επι τρία χρόνια Film Commissioner στη χώρα της, η Έλεν μας έδωσε πολλές πληροφορίες εκ των έσω.
Η συζήτηση με το κοινό άναψε με βασικό άξονα την «ποσόστωση ή όχι.» Η Ρέα Βαλντέν, μέλος του WIFT GR, ανέλυσε γιατί κατά τη γνώμη της ο μόνος τρόπος να επιτύχουμε το 50/50 στην Ελλάδα είναι η ποσόστωση, γιατί άλλο Σουηδία και άλλο Ελλάδα. Πολλοί από το κοινό συμφώνησαν μαζί της. Η Έλεν επέμεινε σθεναρά στη θέση της ότι η απειλή της ποσόστωσης μπορεί να λειτουργήσει ακόμα καλύτερα και από την ίδια την ποσόστωση και ότι το σημαντικό είναι να αποκαλυφθούν οι κρυφές δομές που εμποδίζουν τις γυναίκες να αναπτυχθούν.
Πρώτη συνεργασία του WIFT GR με άλλους φορείς
Ήταν η πρώτη συνεργασία του WIFT GR με άλλους φορείς και συγκεκριμένα, με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και τη Γενική Γραμματεία Ισότητας.
Η συνεργασία με την Κατερίνα Μπαρτζώκα, υπεύθυνη της εκδήλωσης από την Γενική Γραμματεία Ισότητας αλλά και με την ίδια την Γενική Γραμματέα, κ. Κούβελα, ήταν άψογη.
Τέσσερα μέλη του WIFT GR, η διευθύντρια της Ταινιοθήκης Μαρία Κομνηνού, η σκηνοθέτης Όλγα Μαλέα ιδρυτικό μέλος του WIFT GR, η παραγωγός Βάλερυ Κοντάκος και η δημοσιογράφος Ευάννα Βενάρδου συμμετείχαν τόσο στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όσο και στη δημιουργία της εκδήλωσης.
Η Μαρία Κομνηνού «έβαλε» τη στέγη –την Ταινιοθήκη—μαζί με όλο το ανθρώπινο δυναμικό της και την ακάθεκτη Φαίδρα Παπαδοπούλου επι κεφαλής, η Όλγα Μαλέα συμμετείχε στην επιλογή των ταινιών και βοήθησε στην εξασφάλιση των προβολών τους, η Βάλερυ Κοντάκος με το EXILE ROOM προσέφερε την προβολή μιας εκ των ταινιών, και η Ευάννα Βενάρδου ανέλαβε τη δημοσιογραφική προβολή του αφιερώματος και τον συντονισμό της συζήτησης.
Press Links
http://www.isotita.gr/var/uploads/DELTIA%20TYPOU/2017/Apr/Afisa%2050-50.pdf
https://left.gr/news/5050-isotita-kai-ston-kinimatografo/
http://popaganda.gr/pop-news/5050-isotita-ke-ston-kinimatografo/
http://www.infowoman.gr/i-olga-malea-kai-i-katerina-mpartzoka-m/